Miljardregnet är nu i full gång hos de rödgröna, varje dag går de ut och lovar mera pengar till populistiska satsningar.
Det är höghastighetståg mellan Borås och Göteborg vem ”tusan” har behov av bara den sträckan, samma sak mellan Linköping och Stockholm!! Jag anser att frågan om höghastighetståg måste utredas ordenligt först och satsar man på det måste det vara mellan två större knutpunkter tex. Stockholm-Göteborg, Stockholm- Malmö och varför inte Stockholm- Sundsvall. Ska man satsa hundratals miljarder på höghastighetståg måste det vara som ett mycket bättre alternativ istället för flyg, hur många flyger mellan Göteborg och Borås och Stockholm och Linköping.
Det är höghastighetståg mellan Borås och Göteborg vem ”tusan” har behov av bara den sträckan, samma sak mellan Linköping och Stockholm!! Jag anser att frågan om höghastighetståg måste utredas ordenligt först och satsar man på det måste det vara mellan två större knutpunkter tex. Stockholm-Göteborg, Stockholm- Malmö och varför inte Stockholm- Sundsvall. Ska man satsa hundratals miljarder på höghastighetståg måste det vara som ett mycket bättre alternativ istället för flyg, hur många flyger mellan Göteborg och Borås och Stockholm och Linköping.
I dag vill de rödgröna även ge 12 miljarder till kommuner och landsting men ingenstans finns finansieringsförslagen.
Vilka skatter ska de höja för vanliga arbetande människor??
Jag väntar verkligen på svaren den 3 maj.
6 kommentarer:
Du behöver informeras, tror jag visst. :)
Det är 30 miljarder för Ostlänken och 12 för Göteborg–Landvetter–Borås. Hur många hundratal tycker du att 42 är? :)
På den senare sträckan pendlas det 9,5 miljoner resor per år och så här tas kritiken om Borås obetydlighet emot.
Tillsammans med Stockholm–Linköping är det en bra bit av sträckan Göteborg–Jönköping–Stockholm som läggs, och tanken är att fortsätta söderut från Jönköping till just Malmö.
Om potten för höghastighetståg varit "hundratals miljarder", som du fått för dig, så hade sträckningen kanske blivit precis som du önskar dig. Så tagga ner. :)
Ja, tanken att bygga en höghastighetsjärnväg till Landvetter är lika avskyvärd och korkad som den om att bygga järnväg från Stockholms Central till Arlanda.
Riv upp den!
Anonym!
Idén med höghastighetståg är att minska CO2 utsläppen och konkurrera ut flyget och det gör man väl inte om man tar tåget till Landvetter och sedan flyger till Stockholm
Lena, du har rätt! (Jag svarar trots att jag inte är "Anonym" ovan, om du ursäktar.) På kort sikt krävs andra åtgärder för att göra tåg mera attraktivt än flyg.
Det här förslaget handlar ju om ungefär 20 mil höghastighetsbana. Drygt lika mycket till, så är Göteborg och Stockholm sammankopplade. Men visst vore det bra om det kunde gå snabbare.
Kanske på sin plats att uppdatera texten under "Om Mig":
"Är 53 år och sitter min första och sista period i riksdagen."
:-P
Jenny!
Eftersom jag är en vän av demokrati så låt oss ha ett val först.
Vänligen Lena Asplund
Skicka en kommentar