Vi i alliansen i skatteutskottet anser därför att det är högst aktuellt att se om skatteskillnaden mellan miljöklass 1 och miljöklass 3 ska minskas ytterliggare. Europadiesel ger en något lägre bränsleförbrukning och har ett högre energiinnehåll än diesel i miljöklass 1 vilket är en fördel ur klimatsynpunkt. Dessutom genererar själva produktionsprocessen för europadieseln lägre koldioxidutsläpp än motsvarande för diesel miljöklass1.
torsdag 17 februari 2011
Ett steg mot Europadiesel i Sverige
Skatteutskottet har i ett tillkännagivande till regeringen uppmanat denna att se över möjligheten att sänka skatten för europadiesel till samma nivå som miljöklass 1. Europadiesel har blivit renare, håller en högre energinivå och dess partikelutsläpp kan begränsas genom partikelfilter.
Vi i alliansen i skatteutskottet anser därför att det är högst aktuellt att se om skatteskillnaden mellan miljöklass 1 och miljöklass 3 ska minskas ytterliggare. Europadiesel ger en något lägre bränsleförbrukning och har ett högre energiinnehåll än diesel i miljöklass 1 vilket är en fördel ur klimatsynpunkt. Dessutom genererar själva produktionsprocessen för europadieseln lägre koldioxidutsläpp än motsvarande för diesel miljöklass1.
Vi i alliansen i skatteutskottet anser därför att det är högst aktuellt att se om skatteskillnaden mellan miljöklass 1 och miljöklass 3 ska minskas ytterliggare. Europadiesel ger en något lägre bränsleförbrukning och har ett högre energiinnehåll än diesel i miljöklass 1 vilket är en fördel ur klimatsynpunkt. Dessutom genererar själva produktionsprocessen för europadieseln lägre koldioxidutsläpp än motsvarande för diesel miljöklass1.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar