onsdag 29 april 2009

Seminarium om kör och vilotider

Jag har idag här i riksdagen hållit ett seminarium om yrkeschaufförers kör och vilotider.
Yrkeschaufförer ska ha rätt till regelbunden vila och de ska aldrig behöva köra orimligt långa arbetspass. Därför finns det regler för kör- och vilotider. Dessa regler har tre huvudsyften, nämligen att de ska bidra till ökad trafiksäkerhet, säkerställa en sund konkurrens mellan aktörerna i vägtransportsektorn och de ska ge förarna en god social situation.
Dessa regler syftas till att fylla en viktig funktion och värna om yrkeschaufförers säkerhet. Tyvärr får kör- och vilotiderna ofta negativa konsekvenser för yrkeschaufförerna då reglerna om körtid innebär att körtiden får vara längst nio timmar per dag och högst två gånger i veckan tio timmar per dag. Vidare måste de ta en rast inom 4,5 timmar från körningens början. Ett stort antal chaufförer har blivit bötfällda när de överskridit dessa tider med så lite som några minuter.
Det är bra med reglerad arbetstid men det måste även finnas utrymme för viss flexibilitet vid speciella omständigheter och en praktisk tillämpning av regelverket.
Det var en mycket bra diskussion från de berörda parterna och jag hoppas verkligen att vi kan hitta en bra lösning på problematiken.
I panelen deltog:
Thomas Morell – Sveriges Åkeriföretag,
Tommie Vesterlund – Svenska Bussbranschens Riksförbund
Arne Claesson – Transportstyrelsen
Lars E.G. Andersson – TransportGruppen
Anders Arvidsson - Rikspolisstyrelsen

Tack alla Ni som deltog både panelen och åhörare

Inga kommentarer: