torsdag 3 september 2009

Att ta föräldraansvar

Har haft en diskussion med min 13-årige son om att han inte får cykla till skolan utan hjälm. Det pågår tydligen mobbing på skolan mot de som har hjälm. Ringde till rektorn om detta och ha sa att det är ett föräldraansvar och det höll jag med om, men jag har lite svårt att ringa flera hundra föräldrar. Han lovad i alla fall lyfta frågan på föräldramötet nästa vecka. Vilket jag är glad för, han förstod definitivt problemet. Det är lag på hjälm för de under 15 år.

När det gäller barn under 18 år har vi föräldrar ansvar för dem och i det gäller bland annat att se till att de har hjälm när de cyklar. Jag tror inte att det finns någon förälder som vill se sitt barn svårt skadad eller till och med dödad i en cykel olycka. Varför tar de inte fajten med sin tonåring?
Min son går till skolan nu, han kanske tackar mig när han blir äldre,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Varför dansa efter mobbarnas pipa och sätta dem som norm? Hellre uppfostrar jag ett barn som blir så jagstarkt att han kan med att bära cykelhjälm trots tråkningar och går stärkt ut i livet. Jag kan hålla med om att under högstadiet tycke jag själv att det var pinsamt att cykla med hjälm, cyklade några gånger utan men min mamma blev bekymrad och pratade med mig. Hon förklarade riskerna med att cykla utan och det kändes ju som ett mycket enkelt val när man insåg vilka skador det kan bli! Dessutom så kan jag säga det att min relation till mamma har snarare förbättrats, de visar ju att hon bryr sig! Stå på dig.

Malin

Anonym sa...

Toppen, någon som säger till. Hoppas bara mobbarnas föräldrar läser detta.