måndag 21 september 2009

Budgeten


Sitter på tåget mot Stockholm och läser tidningarnas web sidor om dagens budgetdebatt.
Jag hade ingen möjlighet att lyssna på den då jag var i Örnsköldsvik och presenterade budgeten.
Tomas Östros uttalar sig om att buggeten är orättvis. Hur kan det vara orättvist att en undersköterska får en hel månadslön extra om året?
Vidare äger Östros att om Socialdemokraterna styrt Sverige så hade arbetslösheten varit betydligt lägre. Vem tror han egentligen ska tro på det? När alliansregiringen tog över makten 2006 mitt under hög konjektur så lyckades inte S göra något åt utanförskapet och den höga arbetslösheten, inte är det väl någon som innerst inne tror att S skulle lyckat bättre nu under den djupaste globala krisen sedan 30 talet.

Någonstans läste jag också oppositionen påstår att alliansen upprepar 90- tals krisen, det får väl vara någon måtta på påhitt och fabuleringar. Vi är långt från de underskotten nu och Sverige står väl rustat att rida ut finanskrisen.

Jag ser fram emot budget förslagen från oppositionen för det lär väl bli tre olika. S, V och MP har lite svårt att samsas när det gäller ekonomin och skatter, mer än de vill höja fast lite diffust om hur mycket egentligen. Pensionärerna ska inte tro att de får någon lägre skatt dem de rödgröna däremot lär väl alla få högre skatt, men det är väl rödgrön rättvisa.

Inga kommentarer: