söndag 10 maj 2009

Ja till min motion

Jag fick ja till min motion om inseminering av ensamstående kvinnor på Moderatkvinnornas stämma i helgen jag är oerhört glad för att jag hade ett så enormt stöd för min motion. Får man som ensamstående adoptera så borde man också få inseminera sig. Det finns en mängd skäl varför dessa kvinnor väljer att skaffa ett barn utan att ha någon partner, och det har jag en stor respekt för. Jag har även motionerat om detta i riksdagen tyvärr var resultatet där inte lika positivt men tillslut kanske jag får ja där också.
Du kan läsa mera om stämmans beslut på Svenska Dagbladet.

10 kommentarer:

Someone sa...

Du vet väl att det är barn med en ensamstående mamma är de mest utsatta för fysiskt och psykiskt våld? Och när dessa mammor senare skaffar en partner, att de är mest utsatta för sexuellt utnyttjande?


Tycker ni feminister ska tänka på barnen och inte bara på er själva.

Lena Asplund sa...

Så du menar att ensamstående kvinnor slår sina barn?

Anonym sa...

Men när blev barn en "rättighet" undrar jag?

Anna sa...

Bra jobbat! Det är ju för de flesta väl känt att kvinnor idag har en mycket tunn springa tid på sig för att få ihop sina liv om de vill ha både karriär och barn (nej, alla belackare: att avstå från karriären är inte ett alternativ). Och slår det fel med en man som efter 7 eller 10 års betänketid bestämmer att hon inte skall vara modern till hans barn så står hon liksom där. Det är tufft om man absolut vill ha, och det är tyvärr sanslöst vanligt att det händer numera. Dessa barn är hett efterlängtade och blir ofta bra mycket lyckligare än barn som kommit till av en olyckshändelse eller för att det ”liksom ingår i bilden av en familj” där folk skaffar fast de egentligen inte är säkra på att det är det de vill. Det finns absolut ingenting att oroa sig för när det gäller dessa barns väl och ve. Det enda som tar skada är svaga män som inte får diktera att vi skall återgå till deras mamma-pappa-barn-ideal. Nya tider kräver nya förhållningssätt och det är inte mer än rätt att vi som civiliserat land låter kvinnor sköta detta på hemmaplan i st f att tvinga dem åka till Danmark. Själv är jag inte alls intresserad av att göra det, för mig ligger intressefrågan i friheten för dessa kvinnor att slippa vara utlämnade till en mans flyktighet i frågan.

Jag svängde till vänster ett tag på 90-talet då min syn på kvinnors situation och specifika problem inte riktigt gick ihop med borgarnas, men jag har återkommit i o m "De nya moderaterna". Det här känns riktigt friskt! Bravo!

Someone sa...

Jag menar att barn i större grad blir misshandlade med ensamstående mammor, de är också i större grad utsatta för sexuellt utnyttjande av den nya partnern ifall hon skaffar sig en sådan, och hon är även då extra utsatt för psykisk misshandel.
Hur många fall har du inte hört hur den 'gamla' barnet inte är välkommet i den 'nya' familjen? Läste om ett sådant igår faktiskt.


Detta då i större grad än med ensamstående pappor/båda föräldrarna.


Anna, Egoism ska inte vara ett skäl för att skaffa barn.

Barnet ska alltid komma först, det enligt svensk lag.

Anna sa...

Someone: att du menar detta innebär inte att det är sant.

Din värld är inte frisk, det är helt uppenbart. Tur att min och många andras är det. Dessa kvinnor skaffar sig det de önskar allra högst, det går före att skaffa en man vilken-som-helst för att avla dem utan de tar hellre det här alternativet. Jag tror att de även fortsättningsvis kommer vara nogräknade med vem de släpper in i sina liv. Du menar ju uppenbart att män är farliga för barn, så det här torde väl vara det säkraste för dem? Eller? De här barnen blir väl omhändertagna på alla sätt och vis, inte minst genom att singelkvinnor ofta har ett stort kontaktnät vilket borgar för säkerhet på flera plan. Det här jag pratar om är de flesta övertygade om och t o m du vet det nog innerst inne fast du ser din manlighet hotad av det, så du har svårt att acceptera det.

Fortsätt du att grubbla över detta, men gör det med förvissningen att det ändå redan är igång. Man kan nu också beställa sperma från Danmark, tydligen behöver man inte ens åka dit längre ser jag på hemsidan cryosinternational.com, så egentligen är detta en ickefråga nu. Men det vore ändå trevligt om det fanns ett ställe centralt placerat i Sverige så att även de som inte bor i södra delen av landet kan få träffa personal och prata, om de så önskar. Det är väl kostnadsfrågan i s f, att insemination i landstingets vård är billigare för individen.

Oavsett, vill man skaffa barn på det här sättet så gör man det och du kan ingenting göra åt det. Det är ju som det så ofta är, det goda segrar till slut :-).

Someone sa...

"att du menar detta innebär inte att det är sant."

Att du blundar för sanningen gör det inte bättre.

Jag vet att media aldrig utmålar kvinnor som förövare, men sanningen är att de verkligen kan vara det.
Speciellt när det handlar om brott mot barn.



Egoism är inte gott.
Att tvinga barn till att lida är inte gott.

Anna sa...

Someone, jag har sagt mitt i frågan. Nu rullar det här på. Live with it.

Tjing!

Slasktunnan sa...

Har också sett siffror på att ensamma mammor är klart överrepresenterade vad gäller misshandel av barn, de ensamstående mammorna stod för närmare 70% av misshandelsfallen.

Om sen nämnda ensamma mamma träffade en kille var det betydligt vanligare med sexuella övergrepp mot barnet jämfört med om mamman bodde med den biologiska pappan.
Nu är förekomsten av sexuella övergrepp mot barn oftast väldigt överskattade och uppblåsta då det är hett nyhetsstoff som upprör. Som vanligt så talas det också inte alls om kvinnliga förövare, de är inte vanliga, men de förekommer.

Slutsatsen är att det bästa för barnet vore att bo tillsammans med båda sina biologiska föräldrar, alternativt att den biologiska pappan hade vårdnaden.

Den här motionen hör helt klart hemma i slasktunnan...

Anonym sa...

Men om män inte kan skaffa barn på egen hand, ska då kvinnor få det? Det är en jämställdhetsfråga. Asplund borde också, i koherensens namn, också kräva s.k. surrogatmödrar, vilka bleve bekostade av staten.